De Micro van Renan

Micro

Samen met Renan vaar ik regelmatig een evenement met de Micro. Dit kleine wendbare en snelle kajuit bootje heeft ons al vaak naar een eerste plaats gebracht. Menig dinsdag avond wedstrijd, voor en na Braassem zijn we als eerste over de meet gekomen.

Over enkele evenementen heb ik een verslag geschreven of zijn er links en foto's. Hier onder is daar een samenvatting van te zien.

Wouter en ik zijn samen naar Rusland geweest om aldaar met een micro te varen, hier onder een verslag. Met daaronder een link naar de foto's. Eerst nog een stukje recentere informatie.

2012 - Micro Worlds

Aan de wind...

Net als de twee voorgaande jaren heeft het team NED17, Renan (Stuurman), Roderick (Voordekker) en Lukas (Midden man) deel genomen aan het WK micro. Dit jaar werd het WK micro gezeild op een berg meer, de Traunsee bij Gmunden in Oostenrijk.

In de eerste dagen werd het WK geplaagd door omstandigheden met weinig wind. Weinig wind was goed nieuws voor het Nederlandse team, maar er moest wel genoeg zijn uit een stabiele richting voor een start. En daar ontbrak het aan. Na een dag wachten en bij kletsen met andere deelnemers van over de hele wereld, zo mag je van Australiƫ tot Siberiƫ toch wel noemen... kon er dan eindelijk gezeild worden.

De eerste wedstrijd die aan de beurt kwam was de lange afstandswedstrijd. Bij het WK micro is het een standaard onderdeel van het programma waarbij er zo'n 20 tot 25 nautische mijlen gezeild worden. Het Nederlandse team, NED17, vertrok flitsend en was als eerste bij de boven boei waarna er een lange oversteek over de gehele lengte van het meer volgde.

Aangevoerd door de NED17 begon de tocht onder SPI waarbij er zeer veel facetten als stromingen om bergruggen heen en thermische effecten een grote rol speelden. De twee grote favorieten wisten uiteindelijk een positie voor de NED17 in te nemen, maar hebben dat niet zonder slag of stoot cadeau gekregen. Lang bleef het stuivertje wisselen op de terug weg naar Gmunden. Nadat daar nog enige rondes gezeild waren kon deze wedstrijd met een derde plaats afgesloten worden; een mooi begin.

Na de lange langeafstandswedstrijd volgenden er nog een hoop wedstrijden op een op en neer baan. Duidelijk was hierbij dat de NED17 zeer goed uit de voeten kon met lichte wind. Na de starts met de lichtste wind was de NED17 telkens de eerste die de boven boei kon ronden. Het bleef echter niet bij lichte wind. Gevolg van deze wisselende omstandigheden was dat er ook nogal wisselend gevaren werd. Elke deelnemer aan het WK, ook de uiteindelijke winnaar is wel eens achter de NED17 over de streep gekomen.

Uiteindelijk bleek de hoeveelheid wind in een wedstrijd bijna evenredig met de uitslag van de NED17, hoe minder wind, hoe beter het resultaat. De laatste dag van het WK werd door meer wind getekend als de dagen er voor. Wat de resultaten er niet beter op maakte, al deed dat aan het plezier tijdens het harde zeilen niks af.

Met een vijfde plek overal werd het WK goed afgesloten. De wist ging uiteindelijk naar de professionals uit Polen. Die moesten hun prijs trouwens nog heel snel in ontvangst nemen. Tijdens de prijsuitreiking gingen de zwaailichten rond het meer aan en maakte een hevige onweersbui een nat einde aan het WK 2012.

Hier zijn nog enige foto's.

2012 - Zulpich

Dit seizoen zijn we met de micro als van ouds weer begonnen met een wedstrijd in Duitsland. Aldaar hebben we voor deze gelegenheid in de samenstelling Renan, Wouter en Lukas goede zaken gedaan. De Franse en Russische teams die daar waren hebben we achter ons kunnen houden. De laatste race hadden we zelfs al niet meer hoeven te varen. Het was een leuk weekend!

Hier zijn nog enige foto's. Helaas was het wel een wat natte bedoening bij onze oosterburen.

Indien u javascript en FLASH beschikbaar hebt zou hier een filmpje gemaakt tijdens de wedstrijden in Zulpich zien.

2011 - WK micro class in Letland

Halve wind onder SPI

In 2011 hebben we diverse internationale wedstrijden gevaren. Ondermeer het WK in Letland. Daarvan is de bovenstaande foto onderandere getuigen. We hebben hier goede zaken gedaan. Helaas werd ons roer van de boot gevaren waardoor het eindresultaat in de uitslag iets minder was. Maar we hebben wel een hele leuke tijd gehad en mooie resultaten geboekt waaronder een gewonnen wedstrijd en een tweede plek in de lange afstands race.

2010 - WK micro class in Quiberon

Afgelopen week vond het 34ste wereldkampioenschap micro class in Saint Pierre Quiberon plaats. Het enige team uit Nederlands bestond uit Renan Robert, Roderick Simons en mij. Naast dit team waren er 66 teams aanwezig om te strijden voor de ISAF kampioenstitel.

Als eerste bij de eerste boven boei.

Renan was al voor zijn vakantie met de boot naar Frankrijk, maandag zijn Roderick en Lukas daar met de TGV achteraan gegaan. Na een stevige treinreis met een overstap in Parijs en een eerste biertje op een Frans terras haalde Renan ons op. Op naar het Ecole Nationale de voile et des sports nautiques (ENVSN) waar wij elk een kamer hadden en vanwaar de wedstrijden georganiseerd werden.

Quiberon is een schiereiland aan de zuidkant van Bretagne. Naast het schiereiland ligt er nog een rij met eilanden. De Atlantische oceaan, of zoals dit stuk ook wel bekend is, de golf van Biskaje werd hierdoor een beetje afgeschermd. ESVSN heeft zelf geen haven omdat de Olympische boten, die daar normaal trainen, altijd weer het water uit gaan. Een nabij gelegen haven was de aanleg plek voor de deelnemende micro's.

Tijdens het evenement zijn er ten oosten van het schiereiland Quiberon in totaal tien wedstrijden gevaren. Twee wedstrijden werden wegens gebrek aan wind niet gevaren. Een van de wedstrijden was een langeafstandswedstrijd over een parkoers om locale merktekens, haven bakens en dergelijke heen. De overige wedstrijden werden op een op-en-neer baan met spreader en gate gevaren.

De resultaten werden door ons nagenoeg elke keer in de top van het veld behaald. Een wedstrijd sprong er met een wat negatief resultaat uit omdat we tijdens de start vast kwamen te zitten aan een ankerlijn van een pinend schip. Gelukkig zijn er altijd nog aftrekwedstrijden om die resultaten uit de lijst te wissen.

In de resultatenlijst kwam ondermeer de complete lijst van eerste tot en met de vijfde plek voor. Vooral bij licht weer aan de wind wisten we goed naar voren mee te komen en meermaals de uiteindelijke winnende boten voor te blijven. Windshifts goed oppakken completeerde de goede bootsnelheid en resulteerde een keer in een eerste en een keer in een tweede plek.

Een kijkje in de boot.

Buiten het zeilen om was het ook een gezellig WK. Vooral de Russische teams zorgden voor het nodige vermaak. 's Avonds verzamelden wij bij de bus van Youry en Olga waar de nodige verhalen uitgewisseld werden. Het geheel werd gecompleteerd door speciale theesoorten die hun bemanning Sascha importeert.

Na de tiende wedstrijd gevaren te hebben werd het nog spannend, het verschil tussen de boot die eerste stond en de boot die tweede stond was nog maar twee punten. Ook de boot voor ons in het klassement had nog maar twee punten voorsprong en was in de laatste wedstrijd sterk terug gevallen. Helaas was er weinig wind en was het comite niet in de gelegenheid om nog een elfde wedstrijd te starten voor het tijdstip van het laatste waarschuwingssein.

Een gejuich ging op aan boord van de Monte Cristo. Deze nieuwe Russische boot had het klaar gespeeld om de regerend wereld kampioen uit Polen net voor te blijven. Voor ons stond er ook nog een mooi resultaat op het score bord, blij met onze vijfde plek keerden we met de boot achter de auto weer terug naar Nederland.

Uitslag van het evenement. Foto's enkele foto's van ons in het groot 1 2 3

Indien u javascript en FLASH beschikbaar hebt zou hier een filmpje over het WK2010 te zien zijn.

2009

Renan Roderick en ik zijn dit voorjaar begonnen door met de Micro naar Duitsland te gaan. Aldaar hebben we op een klein meer met weinig wind de overige deelnemers weten af te troeven. Een keer ontglipte het Franse team dat daar ook aanwezig was ons, maar daar bleef het gelukkig bij. Daar er geen andere evenementen gevaren zijn in het Duitse kampioenschap zijn wij hier dan ook kampioen in Duitsland mee geworden!

Voor de rest heb ik ook nog een aantal dinsdag avond wedstrijden op de Braassem mee gevaren met Renan. Een nieuw speel maatje (een Star) als referentie zorgde aldaar voor nog wat spanning. Uiteindelijk was de micro in het eindklassement toch degene die aan het langste eind trok en er met de overwinning van door ging.

Open MICRO Class Cup 22-24 augustus 2008 in Moskou

Een paar weken geleden liepen Renan Robert en ik over de steiger bij de Braassemermeer en hadden we het over de internationale wedstrijden in de MICRO klasse. Toen kwam er een evenement uit de hoge hoed te voorschijn dat we wel wilden gaan varen, de Euro Micro Cup, te verzeilen in Moskou.

Een derde man werd snel gevonden in de persoon van Wouter van der Gronden, de stuurman waarmee ik veel in de Randmeer vaar. Een team was geboren en het regelen van het een en ander kon beginnen.

Na veel gedoe i.v.m. het regelen van visa hadden Wouter en ik een visum. Door een niet al te glad lopende communicatie met de ambassade en een vakantie van Renan, kreeg Renan zijn visum helaas niet op tijd rond. Het gevolg was dat Wouter en ik samen op pad gingen naar het verre Moskou.

In Moskou aangekomen troffen wij een zeilschool aan (mogelijk voorheen een KGB center) die dienst deed als accommodatie. Hier lag ook een boot voor ons gereed. Naast onze boot lag de boot van de constructeur, erg handig want Wouter en ik hadden geen ervaring met het optuigen van een Micro. Na het nodige knoop en stel werk was de 4 jaar oude boot die slechts een keer gezeild had, klaar om het water op te gaan.

In de MICRO klasse is er een onderverdeling in 4 sub groepen (Proto, Racer, Cruiser & Touring). Afhankelijk van de klasse, moet je met twee of drie man aan boord zijn. In de Proto, waarin wij voeren, is drie man verplicht, dus dat werd uitkijken naar een extra bemanningslid.

De organisator van het hele evenement, Andrey Maslov, kwam met een oplossing in de vorm van zijn eigen zoon, Pavel. Gelukkig sprak hij een beetje Engels, dat blijkt in Rusland niet vanzelfsprekend te zijn.

Behalve tijdens het zeilen, hebben we het verder ook erg gezellig gehad. De MICRO klasse bestaat uit een bont gezelschap uit een groot aantal landen: Duitsland, Polen, Estland, Letland, Rusland, Kazachstan, Siberie, Servie, enz. Sommige teams kwamen met hun eigen boot, andere zoals wij, kregen er een ter plekke aangeboden.

Elke ochtend begonnen we met een gezamenlijk ontbijt waarna er een schippersbriefing plaatsvond. Deze briefing was nog wel eens een komische aangelegenheid omdat niemand van het organiserende comite Engels sprak. Een Russisch/Duitse zeilster bood zichzelf aan als tolk.

Een lange sleep boten verliet vervolgens de haven om gesleept te worden naar het wedstrijd water. Daar aangekomen werd er gestart op een op-en-neer baan waarbij de start en finish in het midden lagen en er twee rondjes gevaren werden. De startlijn was over het algemeen een beetje aan de korte kant om de 40 MICRO's van start te laten gaan, maar gelukkig wisten we keer op keer mooi weg te komen.

's Avonds was er niet zo heel veel geregeld, maar met een glas wodka erbij zijn we de avonden gezellig doorgekomen. Een avond zijn we ook met twee bussen Moskou in getogen om eens te kijken hoe het er daar uit ziet. Eerst naar het Kremlin, Rode plein en de aanverwante plekken om daarna ook nog wat kennis te maken met "down town Moskou".

Na de mooie starts wisten we redelijk goed mee te komen. Na wat achtste plekken kwamen we met wat uitschieters (zowel naar boven als beneden) uiteindelijk op een zevende plek uit. Niet gek als je voor het eerst als team samen vaart op een vreemde boot.

De laatste dag was er nog een speciale race georganiseerd. Het evenement werd goed gesponsord, maar die sponsoren wilden ook wel wat van het zeilen zien. Doordat het wedstrijdwater wat verder weg gelegen was, ging dat niet, dus werd er nog een korte wedstrijd gehouden voor de haven. Deze bestond uit dezelfde baan, alleen in het klein, een meter of 150 lang en gepositioneerd langs de steiger (en dus niet op de wind). Ook was de startlijn die met ruime wind genomen moest worden met 10 scheepslengtes wat aan de korte kant voor 40 boten.

Gevolg, een heleboel chaos. Veel geduw en getrek later waren wij als een van de eerste bij de onderboei. Een mooie slag waarbij we wat vrije wind wisten te krijgen. Later kwamen we bij de bovenboei. Snel de SPI erop en tussen de laatste boten die starten door weer terug naar de onderboei. Her en der nog wat boten inhalend en met veel gijpwerk kwamen we daar als vierde aan. Een mooi kruisrakje en wat snel SPI werk later gingen wij als derde over de finish. Een spectaculaire race, met een prima plekje.

Voor Wouter en mij was dit een totaal nieuwe ervaring en we hebben ervan genoten. Het zeilen is niet zo veel anders dan hier in Nederland - al was het dan wel een andere boot en ander water - maar het was een prima gelegenheid om Moskou eens te bekijken en kennis te maken met een hele leuke klasse.

Foto van de uitslag van het evenement.

Foto van de uitslag van de sprint race.

Foto's gemaakt tijdens het evenement.